یکی از محورهای مهم بیانات رهبر فرزانهی انقلاب در جمع دانشگاهیان استان سمنان، بحث ناتوی فرهنگی بود که موجب ایجاد موجی در برخی از رسانه ها شد تا به بررسی راهکارهای مقابله با آن بپردازند.
محمد حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در 22 آبان، مهمترین وجه ناتوی فرهنگی را اطلاع رسانی دانست و تصریح کرد بسیجیان باید با تهاجم تازه غرب مقابله و بسیج فرهنگی را ایجاد کنند.
محمود محمدی عراقی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ریشهی اصلی ناتوی فرهنگی را در عرصهی اندیشه دانست.
علیرضا افشار معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز ترویج فیلمهای مبتذل، بیبند و باری، مواد مخدر و ایجاد اختلافات قومی را از جملهی موارد ناتوی فرهنگی دانست و بر حفظ وحدت تاکید کرد.
پرویز سروری، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در جهت تجمیع ظرفیتهای فرهنگی، ساماندهی و آرایش آنها اقدام کنند.
مطالب بالا گزیدهای از دیدگاههای بعضی از مسئولان فرهنگی دربارهی ناتوی فرهنگی است که اگر خوب به آنها دقت کنیم می بینیم مجموعهای از بایدها و نبایدهاست! باید فلان کار را کرد، باید بهمان کار را نکرد! سوال این است پس چه کسی باید راهکار بیاندیشد و عمل کند؟ رهبر انقلاب در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 13 دی ماه فرمودند:« گاهی بعضی از مسئولان پیش ما میآیند و دربارهی حوزههای مسئولیتشان میگویند: ما باید این کار را بکنیم، ما باید آن کار را بکنیم. من به اینها میگویم: برادر! این «باید»ها را من باید به شما بگویم…شما باید بگویی چه کار کردهای، چه کار میخواهی بکنی…»
از طرف دیگر در آنجاهایی هم که کاری صورت میگیرد تک وجهی است. یعنی برای مرتفع کردن یک ناهنجاری برنامهای تدوین میشود که جامع نیست و به ابعاد نظارتی توجهی ندارد. یکی از کارهای فرهنگی که میتوان انجام داد نظارت است. با نظارت میتوان جلوی بسیاری از مشکلات را گرفت تا بدین ترتیب در آینده هم مجبور نباشیم با صرف هزینه و وقت به بازسازی بپردازیم. نظارت نوعی امر به معروف و نهی از منکر است که باید احیا شود. چنین نظارتی با آزادی افراد و گروه ها منافاتی ندارد چراکه نظام اسلامی به صورت مبنایی و به معنای حقیقی کلمه به آزادی معتقد است و رشد و تعالی فردی و اجتماعی را در فضای آزاد امکان پذیر می داند ضمن آنکه به موازات این حقیقت باید مراقب بود برخی کج روی ها و هرج و مرج طلبی های بظاهر فرهنگی، آزادی جامعه را سلب نکند و فضای رشد عمومی را مختل نسازد. و منظور از نظارت هوشمندانه جلوگیری از همین هرج و مرجها و کجروی هاست.