سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

جنبش های دانشجویی، نه رکود عصر هاشمی، نه التهاب عصر خاتمی - جنبش عدالت خواهی دانشگاه صنعتی شریف

هر دوستی ای که جز بر راه خدا استوار باشد، گمراهی است و اعتماد بر آن، محال . [امام علی علیه السلام]

 RSS 

کل بازدید ها :

30385

بازدیدهای امروز :

6

بازدیدهای دیروز :

4


درباره من


لوگوی من

جنبش های دانشجویی، نه رکود عصر هاشمی، نه التهاب عصر خاتمی - جنبش عدالت خواهی دانشگاه صنعتی شریف

 پیوندهای روزانه

گروه جنبش عدالت خواهی شریف [19]
وبلاگ داخلی جنبش عدالت خواهی شریف [24]
[آرشیو(2)]


 اوقات شرعی

 جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!


اشتراک

 


نوشته های قبلی

جزوات و مقالات جنبش
آبان 85
آذر 85
زمستان 1385
پاییز 1385


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

جنبش عدالت خواهی دانشگاه شریف تاریخ چهارشنبه 85/9/22 ساعت 4:40 عصر

جنبش­های دانشجویی، بعد از جنگ تا به حال دو راه را تجربه کرده­اند، اولی، در فاصله­ی بعد از جنگ تا دوم خرداد 76، در این مدت فضاهای دانشجویی دو ویژگی داشت: یکی رکود و دیگری طرح غلط مسئله.یعنی از یک طرف دانشجویان تشویق می شدند تا وارد مباحث سیاسی نشوند و از طرف دیگر کسانی هم که می خواستند وارد شوند و امکان کنترل آنان نبود  به آنان آدرس غلط داده می­شد.و این وضعیت تا جایی بود که مقام معظم رهبری وارد صحنه شده و تلاش کردند این فضا را به هم بزنند. از آنجمله سخنرانی ایشان در جمع تشکل های دانشجویی در 13 آبان هفتاد و دو بود که در آن دو جمله­ی خیلی معروف گفتند؛ یکی آن بود که فرمودند:« خدا لعنت کند آن دست­هایی که دانشگاه های ما را غیر سیاسی می کنند.» و دومی اینکه: « دانشجو باید تحلیل کند هرچند غلط» چون آن جریانی که رکود در دانشگاه ها را ترویج می­کردند بهانه­اش این بود که یک مشت دانشجو می­خواهند وارد فضاهای سیاسی شوند که نه مطالعه دارند و نه تجربه و ممکن است اشتباه کنند.

 در این دوران عده­ای در دانشگاه بودند که می­گفتند« چرا دانشجو باید تحلیل کند. بلکه باید برایشان بولتن بیاورند و ذهن دانشجو صرفا مصرفی باشد» و اگر هم چنین شد صدای آن در دوم خرداد در می­آید که چنین هم شد. یعنی این فضای پوشالی با یک موج جدی در دوم خرداد شکست.

رکود و سطحی نگری بعد از دوم خرداد در فضای دانشجویی به شکل سیاست زدگی و سیاست بازی و التهاب و اضطراب باز تولید شد و آن فضای رکود به یک جو پر التهاب تبدیل گشت.

در چنین دورانی شعار آزادی و آرمانخواهی مطرح شد و این همان چیزی بود که از ابتدا برای آن جانفشانی شده بود ولی این بار آرمانخواهی را به یک فضای سیاست زده مبتنی بر تفکر وارداتی بردند و آن چیزی شد که در مقاطع مختلف دیدیم. البته برای جنبش های دانشجویی فضای اضطراب آلود عصر خاتمی با فضای رخوت آلود عصر هاشمی خیلی فرق نمی­کند، چون در هر دو صورت، سر نخ دست یک عده باندهای سیاسی است با این تفاوت که در فضای اضطراب­آلود، عناصر خارجی هم وارد شدند. امروز این دو الگو پیش پای جنبش­های دانشجویی است. که باید مواظب باشند بدون اینکه قدم در راه این دو مسیر بگذارند به دنبال یک راه سومی باشند که نه دچار رکود شوند  و نه به التهاب گرفتار آیند. فضای رکود، نسل دانشجوی ما را کوتوله می­کند و آنان را در یک فضای آزمایشگاهی نگه می دارد تا آلوده نشوند و همانطور که قبلا تجربه شد بعدها به مراتب آلوده تر می شوند و فضای جنگ های زرگری بعد از دوم خرداد نیز مانع از رشد صحیح دانشجویان است. بنابراین راه سوم می تواند مطالبه­ی آرمانهای انقلاب اسلامی باشد. یعنی جریان های دانشجویی متعهد و مذهبی نشان دهند که این انقلاب حرفی برای گفتن دارد و در موارد گوناگون جریان سازی کند. به طور مصداقی رهبر انقلاب نسبت به شکل گیری ناتوی فرهنگی هشدار دادند یا مثلا بر ضرورت مهندسی فرهنگی در جامعه تاکید کردند حالا ببینیم این مسائل چقدر از طرف جریان های دانشجویی پیگیری شد. ایشان در سمنان بر مدیریت آزاداندیشى توسط نخبگان و دانشجویان تاکید داشتند حالا چقدر ابعاد و زوایای آن در محیط های دانشجویی باز شده است؟

در نهایت باید دید این رهمود مقام معظم رهبری که فرمودند:« دانشجویان، جوانان و حتی دانش­آموزان باید در ریزترین پدیده­های سیاسی روز تحلیل کنند، حتی اگر غلط باشد.» چقدر در دانشگاه­ها عملیاتی شده است(حالا چه برسد به مدارس). فراموش نکنیم که یک وجه فعالیت­های دانشجویی، کسب آمادگی برای ایفای نقش و تاثیرگذاری در آینده­ی مملکت و دنیاست. آینده­ای که نوید ظهور آن یگانه­ی عالم را می­دهد. براستی جریان­های دانشجویی برای مهیاسازی مقدمات ظهور چه وظایفی دارند؟ و اساسا با رکود یا التهاب می­توان در این جهت گامی برداشت؟


 

[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com