سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

بیانیه جنبش مرکزی عدالت خواهی درباره انتخابات شوراها - جنبش عدالت خواهی دانشگاه صنعتی شریف

[ و به کسى که در محضر او أستغفر اللّه گفت ، فرمود : ] مادر بر تو بباید گریست مى‏دانى استغفار چیست ؟ استغفار درجت بلند رتبگان است و شش معنى براى آن است : نخست پشیمانى بر آنچه گذشت ، و دوم عزم بر ترک بازگشت ، و سوم آن که حقوق مردم را به آنان بپردازى چنانکه خدا را پاک دیدار کنى و خود را از گناه تهى سازى ، و چهارم اینکه حقّ هر واجبى را که ضایع ساخته‏اى ادا سازى و پنجم اینکه گوشتى را که از حرام روییده است ، با اندوهها آب کنى چندانکه پوست به استخوان چسبد و میان آن دو گوشتى تازه روید ، و ششم آن که درد طاعت را به تن بچشانى ، چنانکه شیرینى معصیت را بدان چشاندى آنگاه أستغفر اللّه گفتن توانى . [نهج البلاغه]

 RSS 

کل بازدید ها :

30382

بازدیدهای امروز :

3

بازدیدهای دیروز :

4


درباره من


لوگوی من

بیانیه جنبش  مرکزی عدالت خواهی  درباره انتخابات شوراها - جنبش عدالت خواهی دانشگاه صنعتی شریف

 پیوندهای روزانه

گروه جنبش عدالت خواهی شریف [19]
وبلاگ داخلی جنبش عدالت خواهی شریف [24]
[آرشیو(2)]


 اوقات شرعی

 جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!


اشتراک

 


نوشته های قبلی

جزوات و مقالات جنبش
آبان 85
آذر 85
زمستان 1385
پاییز 1385


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

جنبش عدالت خواهی دانشگاه شریف تاریخ چهارشنبه 85/9/22 ساعت 5:28 عصر

سومین انتخابات شوراهای اسلامی شهرو روستا ، درحالی تا چند روزدیگربه انجام
می رسد که متاسفانه باید گفت نهاد شورابه دلیل عملکردهای عمدتا" سیاسی و ضعیف جناحهای حاکم بر شوراها اعتبارلازم رادرمیان مردم پیدا نکرده و بعنوان محلی برای پیشبرد خواسته های ملت ظهور نکرده اند. البته بدیهی است در این میان شوراهای موفق و نسبتا" موفق نیز در سطح کشوروجود داشته اند .
از طرفی این سیاست زدگی باعث شده است تا نخبگان توانمند و مدیر و البته فارغ از هیاهوی سیاسی کشور نیز آن چنان که باید به این نهاد بسیارمهم اجتماعی توجه نکنند وبسیاری ازایشان ازحضوردرصحنه رقابت انتخاباتی پرهیز نمایند.
همچنین شوراهای گذشته و فعلی چنانچه باید، به فلسفه شورا که همان مشارکت
مردم در امور زندگی خویش ونه حضور5 و9 و11 و15 نفردرشوراهای شهر
می باشد، نزدیک نشدند. در حالی که می توانستند و باید، برای وظایف قانونی شان از طرق مختلف به مشارکت مردم در سطوح تصمیم گیری ، اجرایی و نظارتی تحقق می بخشیدند که اگر این تحقق می یافت علاوه بر حل معضلات آسان شهرها ما شاهد علاقمندی بیشتر مردم به آنها نیز بودیم.
شوراهای شهر محمل تجلی جمهوریت نظام به دلیل ارتباط تنگاتنگ با موضوعات مرتبط با زندگی روزانه مردم محلی برای افزایش رضایت عمومی و کارامدی نظام می باشد. از نگرش های عمدتا" سیاسی موجود و لیست های جناحی و گروهی که این روزها شاهد دعواهاهای آنها هستیم به عنوان تهدیدی برای شوراها محسوب می شوند. بدتر آنکه متأسفانه برخی گروهها اساسا" اعتقادی به میزان کارایی شوراها ندارند ، وبه آن صرفا" به عنوان پله رشد سیاسی ابزار کسب سایر نهادهای تصمیم گیری و اجرایی می نگرند. سهم خواهی و کج اندیشی و محدود نگری برخی از این گروهها که همه غیر از خود را مورد حمله قرار می دهند جای بازنگری دارد و اساسا" با روح کار شورایی در تضاد است .
در کنار این سیاست زدگی ها در گوشه و کنار شاهد طرح فرمایشی بودن بودن انتخابات و عدم نیاز به رأی مستقیم مردم و سخنانی از این دست هستیم که قطعا" با اصول اولیه انقلاب اسلامی ایران و اندیشه ناب حضرت امام خمینی(ره) و رهبری در تضاد است.از اینها که بگذریم درباره شوراهای شهروانتخابات پیش رو
نکاتی قابل طرح اند که به برخی از انها اشاره می شود:

الف- حرکت بسوی مدیریت واحد شهری:
عدم تمرکزمدیریت در شهرها باعث بروز مشکلات فراوان و عدم کارایی شوراها به میزان مطلوب شده است. شورای شهر آینده باید به سوی تفکر مدیریت واحد شهری گام بردارد و از تضعیف جایگاه شورا وکاهش اختیارت آن جلوگیری نماید تا بتوان بر اساس نگرشی کلان و گسترده به برنامه ریزی صحیح برای همه مسائل شهری همت بگمارد. یکی از مشکلات اصلی شوراهای فعلی و گذشته شهرها این بود که به جای آن که شورای شهر باشند شورای شهرداری بودند.
ب) بودجه و منابع در آمدی جدید:
بهترین برنامه ها – در صورت وجود- بدون بودجه لازم قابل اجرا نیستند و متاسفانه عمده منابع درآمدی شهرداری ها از محل فروش تخلفات یا تغییر کاربری ها صورت می گیرد که خود عامل تضعیف قانون و جایگاه نظارتی شوراست، لذا یکی از رسالت های مهم شورای شهر سوم ایجاد منابع درآمدی جدید و سالم است. همچنین شوراها برای امکان نظارت مستقل تر و جدی تر باید خود منابع در آمد مستقلی را داشته باشند و در سیاست گذاری ها جانب عموم و بویژه محرومان را رعایت بکنند.
ج) حاشیه نشینی و محرومان:
مشکل جدی ای که البته شاید حل آن تا حدود زیادی به وزارت خانه های کشاورزی، اقتصاد،رفاه، کار و امور اجتماعی و... وابسته باشد مسأله حاشیه نشینی در شهرهای بزرگی چون تهران و مشهد ، اصفهان و... است که موجب بروز ناهنجاریهای بسیار اجتماعی، اقتصادی و... گشته است. شورای سوم باید راهکار جدی و اولویت کاری خود را به این مسأله اختصاص دهد. توجه ویژه به مناطق محروم شهر و تلاش برای بهبود وضعیت خدماتی نیز از موضوعات مهم به شمار می رود.
د) فساد اداری و مالی بدنه شهرداری ها:
شهرداری ها به خاطر گردش مالی بالا و نوع کارشان محمل بروز انواع فساد و رانت خواری هستند که این مسائل باید به عنوان یکی از اولویت های شورای شهر به عنوان نهاد نظارتی بر آنها در دستور کار قرار گیرند و با اصلاح سیستمی ساختار اداری و مالی آنها از لوث این اتهام مبرا شوند. نکته مهم عدم برخورد های سطحی و شخصی و موقتی و جایگزینی نگرش سیستمی جهت شفاف سازی فرآیند ها و ورود و خروج ها و امنیت اطلاعاتی و... است.
ه) اعضای شورا:
متاسفانه در میان دعوای اجماع و عدم اجماع گروههای سیاسی - که اساسا" غلط است و به جای این که امکان انتخاب مردم و حضورسلایق مختلف به جای دوقطبی شدن را افزایش دهد و احتمال رای سیاسی را دامن نزند – ملاکهای انتخاب اعضای شورای شهر و ارائه برنامه گروهها و مقایسه آنها فراموش شده اند . اینکه عضو شورای شهر باید نگاهی کلان واستراتژیک داشته باشد و پیش از هرچیز برنامه های خود را برای رفع مشکلات مهم شهری و راهکارهای افزایش مشارکت مردم ارائه نماید و مردم از میان این دیدگاهها به بهترین شان رای دهند، در میان هیاهوهای باندی و گروهی از یاد رفته اند.
در مجموع به نظر می رسد بزرگترین آفت که شورای سوم را تهدید می کند حضور نیروهایی است که جنبه های سیاسی و وابستگی گروهی شان از برنامه ها و سوابق روشن و تخصص شان پر رنگ تر باشد که در این صورت به اتلاف بیت المال – هرچند در ظاهری موجه و شعارهایی ظاهر الصلاح_ منجر خواهد شد.
در این میان میدان دادن به عناصر و گروههایی تنگ نظر که بدون داشتن صلاحیت های لازم با سوء استفاده از احساسات پاک مردم به دنبال کسب کرسی های شورای شهر باشند ، خطرناک است.
همچنین این شاعبه وجود دارد که دخالت و حضور سازماندهی شده برخی نیروهای نظامی و دولتی در انتخابات برخی شهرها که خلاف دستورات مقام معظم رهبری است سبب شود تا برگزاری انتخابات سالم را دچار خدشه نماید.
جنبش عدالتخواه دانشجویی همچون گذشته نسبت به منتخبین مردم حساس بوده و بر روند فعالیتهای شوراهای نظارت و مطالبه خود را خواهد داشت.
ومن الله التوفیق
جنبش عدالتخواه دانشجویی



 

[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com